Walking the...what?

Uttrycket "walking the razor´s edge" hämtar inspiration från en passage i Katha Upanishad (1.3.1.4);

Get up! Wake up! Seek the guidance of an illuminated teacher and realize the Self.
Sharp like a razor´s edge is the path, the Sages say, and difficult to traverse.

Människans sökande efter inre frihet och självkännedom är tidlös. För mig har det aldrig funnits något viktigare än att fundera över vad vi egentligen gör här och vad vi egentligen håller på med. Vad hände innan och vad händer efteråt? Denna blogg är ett utlopp för mina egna funderingar kring livets stora frågor. Den kommer handla om tvivel och ensamhet, liksom att försöka hitta sin plats i en värld som upplevs vara helt galen, kaotisk, totalt oförutsägbar och alldeles, alldeles...underbar.

söndag 12 augusti 2012

Ovanifrånperspektivet

Vi är ett gäng som träffats och gjort vår egen yogapraxis på flytbryggan i slottsparken i Malmö, lite då och då under sommaren. Imorse möttes vi upp igen, jag och några yogalärarkollegor.

En fantastisk morgon väntade oss; alldeles vindstilla med solens mjuka sensommarstrålar på våra kroppar. Ljuvligt!

Positionerna gör sitt för kroppen men det som verkligen gör skillnad i mitt förhållningssätt till livet är hur jag engagerar sinnet och hjärtat i utövningen. För att återförena mig själv med det som verkligen är viktigt för mig, påminner jag mig själv det första jag gör när jag landat på mattan om innebörden i "de fyra reflektionerna" från den buddhistiska traditionen;

1. Livet är värdefullt - jag är extremt priviligerad att leva och ha möjlighet att växa och utvecklas.
2. Allt är föränderligt - Allt som föds måste dö. Döden är säker, tiden osäker. Vad är viktigast?
3. Mina handlingar får oundvikliga konsekvenser.
4. Lidande kvarstår så länge jag inte inser min gränslösa natur.

Det förändrar hur jag ser på allt resten av dagen. En dag i taget, hela livet. När jag börjat dagen så får jag lite mer "ovanifrånperspektiv" och kan lättare urskilja vad som betyder något och vad jag kan släppa taget om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar