Walking the...what?

Uttrycket "walking the razor´s edge" hämtar inspiration från en passage i Katha Upanishad (1.3.1.4);

Get up! Wake up! Seek the guidance of an illuminated teacher and realize the Self.
Sharp like a razor´s edge is the path, the Sages say, and difficult to traverse.

Människans sökande efter inre frihet och självkännedom är tidlös. För mig har det aldrig funnits något viktigare än att fundera över vad vi egentligen gör här och vad vi egentligen håller på med. Vad hände innan och vad händer efteråt? Denna blogg är ett utlopp för mina egna funderingar kring livets stora frågor. Den kommer handla om tvivel och ensamhet, liksom att försöka hitta sin plats i en värld som upplevs vara helt galen, kaotisk, totalt oförutsägbar och alldeles, alldeles...underbar.

lördag 11 augusti 2012

Walking the...what?


Jag upptäckte Paul Brunton för några år sedan när jag reste runt i Asien några månader, då hans bok "På spaning i det fördolda Indien" var mitt sällskap under en tid. Man skulle kunna säga att han var en av de första västerländska yogierna, som sökte upp lärare som kunde leda honom vidare i hans sökande av sanningen. Han gav sig i kast med livets stora existentiella frågor och brottades med dem och det tvivel och ensamhet en sådan resa oundvikligen för med sig. En sådan väg kan beskrivas som "walking the razor´s edge" och handlar om att söka fördjupad självkännedom, att söka fotfäste utanför samhällets normer och finna sin egen unika väg som en fri människa. Jag lånar några ord från Bruntons bok "Den hemliga vägen" som förklarar poängen med det hela:

"Vi är experter på att bygga fängelsemurar kring vårt gränslösa, tidlösa jag. Den hemliga vägen är det spår som människan finner genom att i varje stund försöka vara sann mot sig själv i ordets djupaste bemärkelse och tolka sina upplevelser i ljuset av sitt oföränderliga innersta medvetande och inte efter yttre påtvingade normer och måttstockar."

Denna bloggen kommer att vara ett utlopp för mina egna funderingar och min egen brottningsmatch med livets stora frågor. Och den kommer inte minst handla om tvivel, osäkerhet och ensamhet och att hitta sin plats i en värld som är helt galen, kaotisk, skrämmande och alldeles, alldeles...underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar